Tuesday 19 April 2011

Melawat keluarga Kadir Hashim

Tengah hari tadi, YB Nurul Izzah Anwar telah melawat ibu dan abang kepada saudara Kadir Hashim, 42, yang telah ditahan di bawah Seksyen 73(1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1hb April lalu.

YB Nurul Izzah melawat ibu kepada Kadir Hashim (kiri)
Dalam lawatan setengah jam itu, YB Nurul Izzah telah meluangkan masa untuk mendapat tahu dengan lebih mendalam kejadian penahanan saudara Kadir di rumahnya di Kg Kerinchi. Serbuan yang dibuat lebih 20 anggota polis itu telah berlaku lebih kurang jam 6.50 petang, dan sehingga hari ini saudara Kadir belum dibenarkan mendapat nasihat guaman.

Apa yang agak ganjil adalah surat penahanan yang tidak mempunyai logo PDRM. Apabila beliau bertanya kepada para peguam yang sudah biasa mengendalikan kes-kes ISA, YB Nurul Izzah diberitahu ini bukan surat yang biasa diberi. Maka persoalannya, mengapakah pihak PDRM telah mengeluarkan surat sebegini?

Surat yang diberi kepada Musa Hashim, abang saudara Kadir
Walaubagaimanapun, sekiranya Kadir Hashim - yang setahu keluarganya belum pernah didakwa dan tiada rekod jenayah - benar-benar menggugat keselamatan negara, maka PDRM haruslah membawa beliau ke mahkamah yang terbuka untuk dibicarakan dengan adil, agar beliau dapat membela diri sendiri.

Mansuhkan ISA!

No comments:

Post a Comment